Expozičný čas alebo rýchlosť uzávierky – je doba počas, ktorej svetlo dopadá na senzor. Prečo je tento čas dôležitý pre teba ako fotografa a kameramana?. Vysvetlím ti to v dnešnom krátkom videu.

Senzor počíta fotóny dopadajúceho svetla, a tak je úplne logické že na tom, ako dlho necháš tieto fotóny na senzor dopadať, ovplyvníš tým celkovú expozíciu teda osvit. Dĺžku expozičého času kontroluješ uzávierkou, elektronickou alebo mechanickou alebo ich kombináciou. Uzávierku si predstav ako okenicu pred senzorom, ktorú keď otvoríš, do domu začne prenikať svetlo a keď okenicu zatvoríš, vnútry je tma. Ako dlho necháš tieto okenice otvorené ovplyvní výsledný obraz, hneď sa nato pozrieme detailnejšie ale ešte predtým sa v rýchlosti pozrime nato ako sa údaj rýchlosti uzávierky premieta do základnej stupnice expozičných časov.  To sú tieto čísla, ktoré máš tu na fotáku:

Pre lepšie pochopenie sa skúsime odpichnúť od hodnoty 1”. Tá znamená expozičný čas 1s. Uzávierka bude otvorená 1 sekundu teda fotografia bude vznikať  tiež 1 sekundu. Ak s uzávierkou pôjdeš vyššie – teda bude rýchlejšia ako jednu sekundu napríklad 1/128 fotografia bude vznikať  0.007812 stotisícin sekundy. Ako som k tomuto číslu prišiel? Stačí vydeliť jedna deleno 128 a máš presný výsledok. Dôležité je tiež vedieť že zmena na tejto základnej stupnici o jednu hodnotu mení množstvo svetla 2x alebo o jedno EV teda exposure value (EV). Ak pôjdeme s expozíciou do záporných hodnot, napríklad 20”, fotografia bude vznikať 20 sekúnd. Poďme konečne do praxe.

Krátky/dlhý expozičný čas

Krátky expozičný čas napríklad 1/5000 znamená že fotografiu zosnímaš za 0.0002 desatisícini sekundy. Takýto krátky čas sa ti hodí napríklad na fotografovanie áut počas jazdy, športovcov, a všetkého kde je tvoj objekt v rýchlom pohybe. Takýmto vysokým časom úplne zamrazíš fotografovaný moment.

Dlhý expozičný čas napríklad 20” sekúnd možeš využiť na presne opačný efekt. Avšak budeš potrebovať statív. Pri takejto dlhej uzávierke všetko čo sa pred fotoaparátom pohne bude rozmazané. Napríklad voda, obloha, postava, svetlo. S troškou creativity sa s pomocou dlheho expozičného času dajú tvoriť naozaj zaujímavé a unikátne fotografie.

Pravidlo uzávierky 2x

Tieto fakty platia samozrejme aj pre kameramanov. Tu avšak spomeniem že pri videách by mala byť uzávierka 2x vyššia ako snímková frekvencia. Ak teda nakrúcaš video napríklad rozhovor pri 25fps, uzávierka by mala byť 1/50, aby sme dosiahli plynulí pohyb ale aj prirodzené “filmové” rozmazanie tohto pohybu. Akonáhle budeš uzávierku využívať na redukciu svetla dopadajúceho na senzor, obraz bude až príliš umelý a bude pôsobiť digitálne. Intenzitu svetla reguluj clonu, isom a ND filtrami.

Psychológia

Pri videu sa dá využiť pomalšia uzávierka na rôzne “psychologické” efekty, napríklad predstav si action shot, z pohľadu prvej osoby,ty nakrúcaš na 25fps a uzávierku nastavíš na 1/10. Takýto záber môže evokovať napríklad opilosť. Využití je veľa, či už pri nakrúcaní alebo fotografii, ani pri jednom však neexistuje len jedno správne riešenie. Nauč sa chápať vplyv uzávierky na obraz z technického hľadiska, ale nezabúdaj že tiež rozširuje tvoje kreatívne možnosti.

Všetko nájdeš zhrnuté aj vo videu:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *