10 tipov pre malé firmy a SZČO ako tvoriť lepšie videá

1. Facebook, Instagram, YouTube, TikTok, televízia… Všade dominujú reklamné videá. Daj si ruku na srdce a priznaj, máš rád otravné reklamy? Tak prečo by som si mal pozrieť práve tú tvoju? To, že sa výsledné video páči tebe, vôbec neznamená, že sa bude páčiť aj tvojej cieľovej skupine. Preto sa skús pozrieť na tvoje video z opačného konca ďalekohľadu, očami bežných ľudí. Videá sa majú páčiť hlavne tvojim zákazníkom, nie tebe.

2. Tie najúspešnejšie a najvirálnejšie videá sú málokedy natočené tou najdrahšou technikou. Momentálne pripravujeme video kampaň a nakrúcame ju bezpečnostnými kamerami, pričom nám doma leží na stole drahá filmová RED RAVEN kamera. Forma a kvalita je samozrejme dôležitá hlavne pri budovaní brandu a imagu firmy, ale veľakrát je kvalita preceňovaná nad samotný obsah. A pritom dnes je najdôležitejší práve obsah, resp. schopnosť zaujať.

3. Video na facebooku nie je všetko. Z času na čas zapneme PPC reklamu na Googli a na YouTube, ale len na chvíľku, pretože nám potom horí telefón. Kvalitne sme totižto schopní obslúžiť len určité množstvo ľudí mesačne. Inokedy využijeme offline reklamu, bannery alebo tlačoviny. Občas sa objavíme v regionálnej televízii. Prečo? Manažéri veľkých firiem, ktorí rozhodujú o tom, kto im spraví video, nelustrujú Facebook ani Instagram. Nemajú na to čas. Nachádzajú sa nielen v online priestore, ale aj v tom offline. Koniec koncov, najviac zákaziek nám stále prúdi práve z toho offline.

4. Reklamná agentúra alebo videomaker? Pozícia reklamných agentúr sa oslabuje aj vďaka čoraz cenovo dostupnejším profesionálnym kamerám a príslušenstvu. Dnes ti vie veľmi kvalitné video spraviť aj jeden videomaker s kamošmi. Výhoda reklamky je predovšetkým v tom, že je schopná zastrešiť produkciu, výrobu, kreatívu a ľudí. Avšak cena môže byť aj 30-krát vyššia, ale nemusíte sa takmer o nič starať. Ak ste menšia firma a máte dostatočný kapitál (aspoň 5 000 € a viac), skúste reklamku, ak sa ale chystáte investovať do videa po prvýkrát a máte menší rozpočet, reklamku radšej neodporúčam. Nájdite lokálneho videomakera a skúste sa s ním dohodnúť. Ak je šikovný, bude perfektným nástrojom vo vašich rukách za férovú cenu. Veľmi dôležité je správne ho nasmerovať, a to vyžaduje váš čas a námahu. My sme taká zvláštna odroda na trhu, pretože sa nachádzame niekde medzi reklamkou a videomakermi. Vďaka tomu, že spájame freelancerov, sme schopní produkovať podobné výstupy ako reklamky, avšak za menej peňazí. Samozrejme, nie sme jediní na trhu.

5. Chceš „promo video“? A čo má promovať? Produkt? Službu? Aká je cieľová skupina? Alebo potrebuješ brand awareness video? Je video súčasťou outbound či inbound marketingu? Chceš ním osloviť ženy či mužov? Máš nastavené krátkodobé a dlhodobé ciele videa/í? To vôbec netušíš, ty chceš len viac predávať a potrebuješ „promo video”. A tak si šľahneš aspirín na rakovinu a čakáš, že ťa vylieči. Naplánuj si jasný cieľ a práve tomu prispôsob obsah a formu videa.

6. Vendelín Hadička ti natočil super video na tvoju ručnú autoumyváreň. Ty video capneš na Facebook, Instagram, prípadne na YouTube. Za dva týždne máš spolu 160 interakcií a 60 000 videní. Ale namiesto zvýšenia tržieb (čo bol cieľ) eviduješ mierny pokles. Ľuďom sa ale video očividne páčilo a pobavilo ich a bolo aj zdieľané. Tak kde bol problém? Vonku už tri týždne prší, kto si umyje teraz auto? – zlé načasovanie. Autoumyvárku máš na sídlisku, kde 95 % tvojich klientov tvoria autá z nižších cenových kategórií. Takže je super, že vo videu si mal síce krásnu cicušku, ale umývala Géčko vo full výbave za 280 000 €. V ľuďoch si vytvoril dojem, že tvoja ručná umyvárka nie je pre nich to pravé miesto. Bez znalostí digitálneho (a) marketingu to dnes nepôjde. Prever si znalosti firmy, ktorá ti radí a tiež či ti radí správne. Kvalitné video ti totižto natočí dnes naozaj hocikto. Ty ale potrebuješ videom dosiahnuť ciele (zvýšiť predaje, budovať image firmy, dať svetu vedieť o tvojom fantastickom produkte…). Časy, kedy malo akékoľvek video úspech, sú nenávratne preč.

7. Ľudia sa veľmi radi pozrú do tvojej „kuchyne”, ako pripravuješ svoje produkty/služby. Telefón je tu vo výhode, pretože je omnoho autentickejší ako „načechrané“ zábery z profi kamery. Tie najvirálnejšie videá boli koniec koncov natočené na telefóny. Ak máš telefón, neboj sa ho používať!

8. Keď sme s manželkou začali stavať dom, mali sme pred sebou ťažkú úlohu, nájsť vhodnú firmu. Chceli sme čo najlepšiu prácu za čo najlepšie peniaze. Našli sme ultra lacné firmy, rodinné, veľké, priemerné a drahé, ale aj podvodníkov a varičov. Každá s iným prístupom, inými technológiami a inou cenou. Bolo z čoho vyberať a približne po mesiaci sme si vybrali rodinnú firmu z Topoľčian. Vyhovovala nám ich technológia, rýchlosť práce, komunikácia, hotové domy a samozrejme cena. Niežeby ostané boli zlé alebo horšie, ale vybrali sme si firmu, ktorá našim potrebám a cieľom vyhovovala najlepšie. Pri hľadaní firmy (alebo videomakera), ktorá ti vyrobí video, odporúčam postupovať podobne, inak idete na náhodu a s tým je spojené určité riziko.

9. Tak ako v živote, tak ani vo videu to nie je inak. Kto dobre plánuje, je vždy o krok vpred. Existuje mnoho užitočných biznis modelov, avšak práve na video žiadny nehľadajte. Video je nástroj. Tak ako hudobný videoklip bol spočiatku len nástrojom na predaj CD nosičov, tak dnes je video nástrojom na zábavu, inšpiráciu, vzdelávanie, predaj… Ak nemáte s biznis modelmi žiadne skúsenosti, odporúčam vygoogliť si modely See Think Do Care alebo AIDA, ktoré budú aspoň sčasti nápomocné aj pri plánovaní a tvorbe videa, ale predovšetkým ti pomôžu pochopiť, že za každým úspešným videom stojí hlavne dobrá stratégia.

10. Začiatkom 19. storočia opúšťali svoje domy húfy zlatokopov, predávali všetko, čo mali, aby mohli nakúpiť výstroj a dostať sa do Severnej Karolíny. Pritom vôbec nemali zaručené, že nájdu zlaté nugáty. Podobne to je aj s videom. Niekedy sa úspech nemusí dostaviť aj pri všetkej možnej námahe a podstúpeným rizikám. Avšak každý neúspech, každá chyba je síce malým, ale cenným schodíkom smerujúcim k úspechu. Nebojte sa s videom experimentovať a robiť chyby. Ten, kto ich nerobí, sa nikam neposúva.

Ak ti tento článok pomohol, tak, prosím, zdieľaj, posielaj a šír ho ďalej. Nie sme lakomí podeliť sa o naše know-how, i keď je s tým spojené určité riziko. Všetci predsa chceme to isté – mať sa o trošku lepšie.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *